att vara sockerberoende

Jag vill vara sockerbiten, inte äta den och framförallt inte vara beroende av den.



Läser den ljuvliga boken om sockerberoende som jag läst så många gånger förut. Otroligt intressant, extremt skrämmande. Jag hatar socker, det är min absolut största fiende. Jag har kommit väldigt långt sen operationen och socker är idag inget livsnödvändigt i min vardag men jag kan ändå känna en oro att ramla dit på heltid igen. Självklart kan jag också ha dåliga dagar men jag måste inte ha sockret. Det är inte det primära, det är inte det som räddar upp hela eftermiddagen. På sidan 91 i boken finns mitt favoritkapitel, dåliga matvanor. Den här sidan är det jag som mest kan relatera till mitt gamla liv. Mitt liv för 37 kilo sen. Det känns som det är jag som skrivit det, men jag citerar ändå:

07.00 - Frukost: Inget. Åt ju så sent på kvällen innan, så något så här tidigt på dagen får det inte bli. Möjligen en kopp kaffe, med eller utan socker. Man har läst någonstans att socker inte ska vara bra så suketter får duga. Sötare än socker men med noll kalorier. Längre än så orkar jag inte resonera, inga kalorier tycks i många fall vara synonym med väldigt bra. Jag piggnar till av kaffet iallafall.

11.00 - Förmiddagsfika: Kaffe igen. Kanske en bulle eller en kaka till, men inte för mycket för det är dags att börja banta igen. Okej då, två bullar men det får vara bra med det. Jag känner mig sötsugen.

12.30 - Lunch: Ja, eftersom det slank ner två bullar och en kaka till förmiddagskaffet får det bli en sallad till lunch. Helst en halvt vegetarisk sallad, det har man ju sagt ska vara nyttigt. Och jag vill vara nyttig, det är dags nu. Man petar lite i salladen och tar bort hälften av fetaosten för att inte få i sig för mycket fett. Och en dricka till, en lightläsk, den innehåller ju inget socker. Inga kalorier betyder väldigt bra. Mätt? Inte så värst, men jag måste tänka på vikten.

13.30 - Trött och okoncentrerad.

16.00 - Eftermiddagsfika: En kopp kaffe. Om man inte ätit någon bulle på förmiddagen unnar man sig kanske en nu. Piggnar till och orkar med sista timmarna på jobbet.

18.30 - Middag: Middag? Ja, eventuellt något lagat. Enklast är ju en färdigrätt från affären eller en hamburgare påväg hem från jobbet. Det här målet utgörs lika troligt av en tallrik med fil och flingor. Sen kommer suget på allvar, det har man känt smygande hela dagen och nu är det så starkt att man helt enkelt måste äta upp resten av glassen i frysen eller en näve kakor. Godis går också bra, det ser man ju till att ha hemma för de tillfällen man vill ha något sött.

Kvällsmat blir det inte tal om. Man sitter och har ångest för att man ätit både bullar, kakor, glass och godis under dagen. Lovar mig själv att imorgon kommer bli bättre, men den börjar utan frukost...



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback